FANDOM

Tässä osiossa kerrotaan vinkkejä, miten matkustetaan edullisesti yhteislipuilla kaupunkien sisällä ja kaupungista toiseen.

Länder-Tickets Muokkaa

Länder-Ticketit on kätevä tapa matkustaa osavaltioiden sisällä ja jopa osittain niiden ulkopuolella. Tarkemmat aluerajaukset on esitelty DB Bahnin sivuilla.

Yleisiä ehtoja:

- 1-5 matkustajaa

- Mitä enemmän matkustajia, sitä edullisempi kustannus per matkustaja

- Lippu kelpaa kaupungin sisäisessä liikenteessä (esim. S-, U-, Straßenbahnit ja bussit) sekä lähijunissa (Nahverkehrszug)

- Vinkki: valitse aikatauluja suunnitellessasi "Nur Nahverkehr" (vain lähiliikenne)

- Voimassa arkisin klo 9 alkaen, mutta viikonloppuisin ja pyhinä jo klo 0 alkaen

- Voimassaoloaika päättyy seuraavana päivänä klo 3

- Lipun voi ostaa ja tulostaa jo kotona netistä. Asemalta ostettuna tulee kahden euron lisämaksu.

Schönes-Wochenende-Ticket Muokkaa

Lauantai TAI sunnuntai, enintään viisi nimettyä henkilöä, rajaton paikallisjunien (S, RB, RE) käyttöoikeus aamukolmeen, yhteensä 44e. Yleiset hyödyt ja ehdot DB Bahn(englanniksi)

BahnCard 25/50 alennuskortit Muokkaa

Pidemmillä reissuilla DB:n alennuskortti Bahncard antaa kortista riippuen 25 tai 50 prosentin alennuksen normaalihinnasta pitkän matkan junissa. Tyypillisesti matkaan täytyy sisältyä osuus IC, ICE tai Eurocity junatyypillä. Kortilla saa myös alennuksia paikallisliikenteen lipuista vaihtelevasti tietyissä kaupungeissa.

Pienemmän alennusprosentin kanssa huomioidaan myös mahdolliset ennakko-ostoalennukset, jolloin kokonaisalennus voi olla esimerkiksi 0.75*0.75*normaalihinta = 0.56*normaalihinta. 50-prosentin kortin kanssa ennakko-ostoalennusta ei huomioida vaan hinta on aina puolet normaalihinnasta ostoajankohdasta riippumatta. Korttityypistä riippuen se on voimassa ainoastaan ensimmäisessä tai toisessa luokassa, mutta ei molemmissa samalla kortilla. Kortilla saa alennuksen myös ulkomaille suuntautuvista junista Saksasta lähdettäessä.

Junayhtiöllä on käytännössä ympäri vuoden koejaksokampanjoita, joissa usein 19-25 euron hintaan (25% kortti) saa 3-4 kuukautta voimassaolevan koekortin "ProbeBahnCard". Lisäksi on satunnaisia erikoiskorttituotteita, joissa on jotain erityisominaisuuksia esimerkiksi Olympialaisten tai MM-kisojen alla.

Kortti muuttuu automaattisesti vuoden voimassaolevaksi normaaliksi kortiksi koejakson päätteeksi täyteen hintaan, ellei sitä kirjallisesti irtisano vähintään 6 viikkoa ennen kortin päättymisaikaa. Googlaa "Bahncard kündigen" ohjeiden löytämiseksi. DB:n sivuilta löytyy (vaikeasti) lomake, jolla irtisanomisen voi hoitaa.

Linkki englanniksi