FANDOM

Ottelut (1. FC Nürnberg)Muokkaa

Ottelulippujen hankinta

Nettimyynti alkaa 2-3 viikkoa ennen ottelua. Tarkemmat alkamisaikataulut ovat täällä.

1. FC Nürnberg ei toimita lippuja Suomeen, vaan ne on noudettava henkilötodistusta ja varaustulostetta vastaan pohjoispäädyn takaa olevasta toimisto- ja fanikaupparakennuksesta.

Paikallisliikenne & stadionille siirtyminen

Stadion Nürnberg sijaitsee Dutzendteichin kaupunginosassa viiden kilometrin päässä päärautatieasemasta.

Suorin reitti stadionille on S-Bahn-linja 2 (suuntana Altdorf) ja linja 3 (suuntana Neumarkt), joista jäädään pois Frankenstadion-pysäkillä.

Toinen, tunnelmallisempi vaihtoehto on raitiovaunulinjat 6 ja 9, joista jäädään pois päätepysäkki Doku-Zentrumissa. Stadionille pääsee seuraamalla muita katsojia kilometrin matkan, joka kulkee pienen Dutzendteichin järven reunamaa pitkin ja Zeppelinwiesen läpi.

Tarkemmat vinkit stadionille siirtymisestä on paikallisliikenteen (VGN) sivuilla.

Ottelulipulla (ei pelkkä tilausvahvistus) voi matkustaa paikallisliikenteen kulkuneuvoilla maksutta stadionille ja takaisin ottelupäivänä.

Stadionin palvelut ja tunnelma

Stadionilla ei ole panttikorttijärjestelmää, vaan ostoksensa voi tehdä käteisellä.

Olutta on tarjolla niin lagerina, vehnänä kuin radlerina (2,5-prosenttinen sitruunamehu-olutsekoitus). Nürnbergin erikoisuuksia kannattaa ruokapuolella kokeilla. Näitä ovat sämpylä kolmella pienellä nürnberger-makkaralla ("Drei im Weckla") ja jättimäiset juustopretzelit.

Kannattajapääty (Nordkurve) on pohjoispäädyssä. Eniten ääntä ja väriä pitää alapäätykatsomo, joka on täysin seisomakatsomoa. Tosin vain länsikatsomon puoleisimpaan katsomoon myydään irtolippuja - loput ovat kausikorttikatsomoita.

Nordkurven istumapaikkainen yläkatsomokin yhtyy alakatsomon tiiviiseen ja rytmikkääseen kannustamiseen, välillä seistenkin. Nordkurve järjestää säännöllisesti näyttäviä, koko päädyn kattavia tifoja.

Stadionin ympäristön kuvailu

Tunnelmallisen raitiovaunureitistä (linjat 6 ja 9) tekee järvinäkymien ja historiallisen Zeppelinwiesen lisäksi alkumatkalla sijaitseva Gutmann am Dutzendteich -biergarten, joka on pelipäivisin täynnä kotijoukkueen kannattajia.

Itse stadionin ympäristössä on pari isompaa olut- ja bratwurstipistettä. Ne sijaitsevat pohjoispäädyn ja länsisivukatsomon takana.

Nordkurven mittavasta kaulahuivi-, paita- ja kangasmerkkivalikoimasta voi tehdä edullisia ostoksia. Myyntialue sijaitsee stadionin ja S-Bahn-aseman välissä Zeppelinwiesen kohdalla, joten sen huomaa - tuli sitten mitä reittiä tahansa stadionille. Vieressä palvelee myös oluenmyyntipiste.

Majoitus Muokkaa

Budjettimajoitus

Hotel Continental sopii hyvin yksin matkaavalle, koska yhden hengen huoneet ovat suhteellisen edullisia. WC-tilat ja suihkut sijaitsevat käytävällä. Hotelli sijaitsee ydinkeskustassa. Kadulla naapureina on erotiikkashow-paikkoja, mutta alue on rauhallinen ja siisti. Hotelli tarjoaa tukevan saksalaisen aamiaisen.

Nähtävää ja koettavaa Muokkaa

Ravintolat

- Barfüßer (Hallplatz 2) tarjoaa omia oluitaan ja perisaksalaisia isoja ruoka-annoksia. Terassi sään salliessa, muutoin vain tunnelmallinen kellariravintola.

- Böhms Herrenkeller (Theatergasse 19) on pienehkö, laadukas ja kohtuuhintainen ruokaravintola ydinkeskustan kujalla. Tarjolla mm. pihvejä ja kalaa, mutta myös frankkilaisia erikoisuuksia.

- Marientorzwinger (Lorenzer Straße 33) yhdistelee biergartenia ja drinkkibaaria kauniissa ympäristössä. Se sijaitsee sivussa aivan kaikkein suurimmasta ruuhkasta, joten se on myös erikoisiltoja lukuun ottamatta hyvin leppoisa paikka.

- Original Nürnberger Bratwursthaus (Königstraße 41) on juuri oikea paikka syödä paikallisia minibratwursteja (nürnberger Bratwurst) klassisin lisukkein: hapankaalilla, perunasalaatilla, inkiväärillä ja leivällä. Vaihtoehtoisesti makkaroita voi nauttia esim. hapansipulikeittona ("Saure Zipfel"), sämpylän kera ("Drei im Weckla") tai haarukassa.

- Sausalitos (Färberstraße 10) on hyvä valinta varsinkin happy hour -aikaan, jolloin suurin osa drinkeistä ja ruuista on puoleen hintaan.

Yleisesti kaupungin atmösfääristä

Frankkikaupunki Nürnbergin keskusta on moderni, siisti ja historiallinen. Ydinkeskustaa on vanhakaupunki (Altstadt), joka sijaitsee Wöhrder-joen eteläpuolella. Ydinkeskustan keskiaikaiset rakennukset ja kirkot elävät sopusoinnissa uudenaikaisten isojen liikeketjujen kanssa. Päärautatieasema sijaitsee heti ydinkeskustan eteläpuolella.

Muita menovinkkejä:

- 1. FC Nürnbergin fanikauppa (Ludwigstraße 46) tarjoaa mittavan valikoiman fanituotteita.

- Kylpylä Süd.stadt.bad (Allersberger Straße 120) sijaitsee etelässä keskustan ja stadionin puolivälissä. Yläkerrassa perinteinen uimahalli ja auringonottopaikka. Alakerrassa sen sijaan sauna- ja kylpyläosasto, jossa kuusi eri saunaa, auringonottopaikka, porealtaita ja uima-allas sekä baari. Alakerran osastolla vaatteet on kielletty.

- Tavaratalo Karlstadtissa (Königstraße 14) on tarjolla valikoima erityisesti saksalaisia jalkapallofanituotteita.

Lennot Muokkaa

Nürnbergiin ei ole suoria lentoja Suomesta. Mukavin vaihtoehto on lentää Helsingistä AirBerlinillä, esim. Berliinin tai Düsseldorfin kautta. Huhtikuun 2012 alusta Ryanair alkaa liikennöidä Nürnbergistä.

Nürnbergin lentokentän alakerrasta on metroyhteys keskustaan, mikä helpottaa liikkumista huomattavasti.

Matkakuvia Muokkaa